Connected

För mig är just to be connected, kontakten, väldigt viktigt i hästträning. Kanske rent av det viktigaste.
 
Jag tycker inte riktigt det svenska ordet kontakt gör känslan rättvisa därför väljer jag ofta att säga connected eller connecta i stället. För mig är att vara connected mer om en mental tillvaro, en slags magnetism om man får vara så flummig ;) Eller så är det bara för att väldigt mycket av träningen i Costa Rica handlade just om det, to connect.
 
Att vara connected för mig är som att vara sammanfogade, att man är på samma plan, förstår varandra. Att man har hittat en gemensam mark där båda har lika mycket att säga till om men båda vill kommunicera, just för man är connectade ;)
 
Det handlar alltså inte om att hästan ska vara klistrad vid din sida och uppmärksam på dina hjälper, även om det är väldigt trevligt det med. Nä the connection kommer först, hur kan vi vara för att hästen ska vilja ta kontakt och connecta på sättet jag beskrev ovan? Jag vill helst inte göra något annat med hästen förens jag känner att den på något plan har tagit kontakten. Det är alltid nummer ett för mig i träning och guiden genom allt. Tappar jag kontakten och känner att hästen lämnar vår gemensamma mark då måste jag backa tillbaka och titta på vad som fick det att hända. 
 
 

Kommentera här: