Solvang

 

 

Var i Solvang idag, Californiens danska huvudstad som inte ser ett dugg ut som danmark och har ett enormt antal konditori med diverse  ”danska” och ”svenska” kakor som jag aldrig har sätt hemma i hela mitt liv. Solvang verkar också vara the number one attration för kineser ocj japaner.

  Jag fick låna ranchens Mega bil och körde dit själv. Trodde att jag skulle hamna halvvägs till Montana men jag hittade faktiskt dit mot alla odds. Måste säga att det var en väldigt cool känsla att köra i världens största pickup truck helt själv på lant vägarna i Californen. Men JÄKLAR vad den  bilen dricker bensin. Måste verkligen ta fram en El landrover Defender när jag blir stor ;).

Stannade till och handlade lite mandel mjölk och bröd påvägen hem också. Man kan ju tycka att i Usa med 349243023 alternativ till ALLT borde det vara hyffsat lätt att hitta ett nyttig bröd, meeeeen nej. Det va lättare att hitta matbröd med pepparmint glasyr på, för det är väl precis vad du vill ha på din frukost macka ?, än något ens lite åt det nyttiga hållet.  Till slut hittade jag någon sorts rågbröd och surdegslimpa, Halleluja.  MEN det är så väääldigt mycker enklare att vara Vegan här, de har vegan version av allt, och massor av färdigrätter som är veganska vilket vi knappt har något av hemma.

 Jag är ju inte helvegan utan min egen lilla variant, flexigan kallas dem det här ;). Jag äter kött, mjölk ägg och allt OM jag vet att djuret har haft ett bra liv OCH en bra slakt. Därför äter jag te.x vilt kött. Har inget emot djur produkter i sig, och det är naturligt att äta kött, Men jag har väldigt mycket emot sättet kött och mjölk industrin använder och behandlar djur. Vet jag inte vart det kommer ifrån äter jag det inte. Punk. Men har djuret levt ett bra och värdigt liv OCH genomgått en bra slakt GE MIG DET.

Och det är lättare att leva efter  här i Usa faktiskt trotts att de älskar allt som är kemiskt framställt.  Idag såg jag dessutom en ställning till bacon så att man kunde laga till det i mikrovågsugnen. Skona mig.

Kommentera här: