Att bara Andas

Har ni tänkt på hur svårt det är att bara andas. Att bara vara. Att släppa alla föreställningar om hur man vill att saker och ting ska vara. Att inte tänka på vart man vill och vart man inte är utan på vart man faktiskt är.            Att bara andas.

Framför allt med sin egen häst. Vi har så mycket förväntningar på våra egna hästar. Vi vill så gärna att allt ska vara sådär perfekt och vacket och vi vet precis hur vi vill att våra hästar ska vara och bete sig.

Jag har märkt att jag har så mycket lättare att vara i nuet och se saker för vad dem verkligen är med andras hästar. Då kan jag stå lite utanför och verkligen SE situationen för jag är inte känslomässigt inblandad på samma sätt.

Det är kanske just där det sitter, vi är SÅ engagerade och involverade på ett djupt känslomässigt plan att vi tar det så himla personligt när saker och ting går fel.

Förstå mig rätt, det är en jätte fin och positiv sak att vara så engagerad och involverad i sitt djur, men ibland står det kanske i vägen för att vi ska kunna se situationen för vad den verkligen är och ge hästen det den behöver i stunden. Och det gör att vi fokuserar för mycket på vad som gick fel istället för allt som gick rätt. I alla fall för mig.

Vad vi missar eller kanske tappar bort bland alla förväntningar och förhoppningar är att saker och ting redan är perfekta.

Vi andas redan.

Allt vår häst visar och gör är att ge oss information om hur det ligger till just nu. Sanningen helt enkelt.

Vi är där vi är och vi är precis där vi ska vara.

Det ända vi kan göra JUST NU är att vara ärliga, se sanningen och se allt vackra vi redan har och göra vad som krävs för att ta oss vidare. Var ärlig med dig själv och din häst och ge er båda vad ni behöver. Behöver ni lägga en hel timme på att ta på grimman på rätt sätt? Ja då är det DET du behöver göra. Och det är det som kommer utveckla er. oberoende på vad andra gjorde med sina hästar idag, det är faktiskt helt totalt oviktigt.

Jag ska utmana mig själv i dagarna att bara vara med Ina, att bara andas och bara se allt det fina. Jag ska träna mig själv att inte fokusera på problem.

För vad som än händer så andas vi faktiskt redan.

 

 

 

Kommentera här: