Passiv och aktiv hjälp

Ina är ju som känt tri/fyr-polär. Och det säger jag med all kärlek och jag ser det inte som något negativt alls. Visst är det svårt ibland att hinna med i svängarna och göra rätt i rätt läge, men den svårigheten sitter i mig inte i henne. 
 
Igår lärde hon mig att vara snabbare mellan Passiv och aktiv hjälp. och att släppa allt som heter förutfattade meningar eller min version av situationen. Oj vad det låter flummigt. Låt mig förklara ;) 
 
Kommer ni ihåg inlägget jag skrev om  självförtroende och förtroende? Detta knyter tillbaka lite till det inlägget. När Ina tappar självförtroendet och blir orolig blir hon lätt blockerad mentalt. Så då gäller det att hjälpa henne hitta tillbaka. Och hur man gör det är helt avgörande. 
 
Är hon introvert och "fryser" fast gäller det att ha tålamod tålamod tålamod och bara vara där passivt för henne tills hon själv är redo. Det känner säkert alla ni introverter där ute igen. När man är i sin bubbla är det hemskt när någon försöker tränga sig på, då går man nästan in djupare i sin bubbla (och när det gått riktigt långt till slut exploderar) 
 
Men samtidigt när man är extrovert, orolig och lite stressad kan det vara skönt med någon som tar en i handen och visar vägen. 
 
Igår skiftade Ina mellan dessa på ett blixtsnabbt och komiskt tydligt sätt. Vi har tagit in 1423 (ja vi räknade) halmbalar på loftet och ridhuset och det ser väldigt annorlunda ut där inne, helt plötsligt. Lite för plötsligt tyckte Ina ;) 
 
Hon värvade mellan att frysa till, (tålamod tålamod tålamod) och att komma ur det och kunna röra sig igen men på ett extrovert sätt med mycket känslor, då behövde jag vara en guide och vara aktiv och sätta hennes hjärna i arbete. nästa sekund behövde jag släppa det helt och bli ett passivt stöd för att nästa sekund igen vara en guide. 
Vad som var så himla roligt var hur tydligt det var när jag lyckades timea rätt och vara det hon behövde. Då kunde hon slappna av och gick fort ut ur sin blockering och släppa hela grejen totalt. SÅ HÄFTIGT. 
 
OH Vad jag älskar träning på det här sättet. så mycket psykologi. 
 
bild av Erikaandersson.blogg.se

Kommentera här: