Förtroendet för Självförtroende

Mer och mer inser jag hur viktigt det där med självförtroendet är. GRATTIS Sara tänker kanske ni då för det är ju egentligen en självklarher att självförtroendet är viktigt. För allt och alla, hästar och människor.
 
Men ni vet sådana där saker som man vet bara för att man vet dem. Till exempel att man ska tro på sig själv, vara snäll vid jul och se allt från den positiva sidan. Det bara är så. Men ofta, för mig, efter att ha fått uppleva någoting eller fått en egen erfarenhet om något som jag länge har "vetat", får jag en helt annan förståelse för det. Jag älskar det. Helt plötsligt har man LÄRT sig något man redan visste. Gått lite djupare in på det och plötsligt förstår man varifrån det kommer.
 
Så är det lite just nu för mig och självförtroende. Mest med Inas självförtroende. Jag lär mig förstå.
 
Säkerhet är som sagt väldigt väldigt viktig för Ina, så fort hon tappar sin säkerhet tappar hon allt.
Först förtroendet för mig men också för sig själv. Så det är viktigt för mig att vara någon som kan hjälpa henne få självförtroende genom förtroendet för mig. Låt mig se om jag kan förklara.
 
Om jag pressar Ina när hon är osäker, då blir hela situationen osäker för henne. Om jag tillexempel ber henne gå över en bom (något Ina alltid har starkt ogillat) och inte låter henne ta tiden hon behöver eller har dålig tajming och får henne att känna sig klämd, trängd eller tvingad så tappar hon förtroendet för mig. plötsligt står hon med någon som presar henne på fel sett och får henne att känna sig dåligt. dirket föjd på detta är att hennes självförtroende sjunker. Nästa sak jag ger om kommer vara tusen gånger svårare för henne. Inte för att hon inte kan eller för att vi inte har gjort det innan men för att jag har fått henne att tappa självförtroendet.
 
Kan jag istället genom god tajming och tålamod få henne att ta sig över bommen och känna sig bra över det så är det en vinst. Förtroendet för mig stiger tillsammans med hennes självförtroende. Vilket gör nästa utmaning lättare, Notera att jag inte menar att det aldrig är rätt att pressa en häst. Man kan pusha och uppmuntra och få hästen att utmana sig själv och ta steget ut ur comfort zonen. Men att pressa och putta hästen ut ur sin comfort zon tror jag inte tjänar så mycket till.
 
Det gäller att hitta balansen, behålla hennes självförtroende, samtidigt som man uppmuntrar henne att utmana sig själv.

Detta är bara mina erfarenheter med Ina och såklart är varje häst unik. Många hästars självförtroende påverkas inte ett dugg av oss, inte i första taget iallafall ;) många hästar kan ta det mesta vi gör med en axelryckning och vara opåverkade medans andra hästar kanske till och med stärker sitt självförtroende när vi klantar oss ;)

Det är därför det är så viktigt att anpastsa sig till hästen, alltid alltid. (Det är också ett sådant uttryck som jag har lärt mig förstå och inte bara veta) undra vad nästa uttryck att fördjupa mig i blir :)

 

Kommentera här: