Säg att du är fri till slut

Det dära med frihet är ju en mycket viktigt sak men ack (japp jag använde det ordet på riktigt) så svårt att få rätt även om det är en så enkel sak egentligen.
 
Redan när vi ställt in våra hästar i en box så har vi tagit en bit av deras frihet, MEN en häst kan vara fri trotts sin box allt hänger i sätter vi behandlar och tränar med dem. Det är så enkelt att tvinga en häst till att göra någonting. Med tvång och hårda tag är det mesta möjligt, men att på riktigt få hästen att vilja göra något med dig, få hästen att trotts att den är helt lös och fri VÄLJA att vara hos dig, det är andra saker.
Det är där, i sättet som du tränar med din häst, som du antingen befriar din häst eller håller den fånge.
 
(såklart menar jag inte att hagar är onödigt ;), ni får ha hänsyn till min flummighet när ni läser detta (föresten ha alltid det))
 
Låt saker ske, låt det bli fel, låt din häst springa iväg, låt den göra fel, förklara bara sen varför det är bättre att göra den idén du hade från början. Låt den testa sin firhet och gå iväg eller tappa fokus. För låter vi aldrig våra hästar testa sitt eget så kommer dem inte vara så pigga på att testa våra idéer, eller den uppfattningen har iallafall jag.
 
Med Ina märker jag det så tydligt hela tiden. När jag tilllåter saker och ting att gå "fel" och SEN korrigerar eller bara inväntar att hon ska testa min idé så får man ett sånt mycket mycket ärligare försök från henne med mycket mer fokus. Ibland försöker jag stoppa hennes försök (till exempe latt äta gräs när jag inte erbjudit henne) innan hon faktiskt försöker vilket resulterar i att jag hela tiden, på helspänn, korrigerar när hon sänker huvudet mot marken i ett ät-försök. Det funkar så mycket bättre om jag släpper det, ger henne ansvaret att inte äta och först NÄR hon äter korrigera genom att skicka iväg henne i trav eller galopp ett tag så att äta=jobbigt. Då kommer idéen komma från henne att aha det lönar sig inte att smyg-äta men om jag koncentrerar mig ett tag på Sara så får jag beta ett tag.
 
Dessutom betyder inte alla huvudförsök att hon tänkte äta och då blir det fel och taskigt att skaka till i repet eller peta med sticken. Hon testar mig ofta så Ina, hon kan nära mig gräset eller dra sig en bit bort i liberty bara för att se vad jag gör åt saken, om jag då bara väntar och ger henne ansvaret och möjligheten att göra rätt så klarar jag testet och hon ger mig fokus igen. Om jag skulle börja försöka hindra henne och påverka vad hon gör så gör hon oftast tvärt om.
 
hahah har ingen aning om vad denna texten handlar om meeeen alltid härligt att skriva av sig
 
 
 
 

Kommentera här: